Lentoliikenteessä talven tarjontaa ja matkustajamääriä on saatu hienosti lisättyä, mutta – kuten tiedämme – tämä ei vielä riitä. Kun tarkastelee yllä olevaa kuvaa lentomatkustajien määristä, se kertoo erinomaisesti kaiken siitä, missä mennään vuosikierrossa. Kuvassa nähdään Kittilän lentokentän lukuja, mutta kuvio toistuu saman tyyppisesti myös useilla muilla hankealueemme kentillä. On helppoa todeta, että katseet talvikaudesta täytyy […]

lue lisää

Alkuvuoden lentoliikenteen matkustajatilastoja on todella mukava lukea; matkustajamäärät ovat olleet Pohjois-Suomen osalta todella rajussa kasvussa. Finavian julkaisemista tuoreista matkustajatilastoista näkee selkeästi, että pohjoisen toimijoiden toiveet lentojen ja lentopaikkojen lisäämisestä eivät ole olleet tuulesta temmattuja – matkustajamäärien kasvu on ollut todella huikeata. Arvailuksi jää, millaiset kasvuluvut olisivatkaan olleet, jos lentoyhtiöt olisivat uskaltaneet ottaa pientä riskiä ja […]

lue lisää

Lennonvarmistuspalvelu on keskeinen osa ilmailun turvallisuudessa sekä lentoaseman toiminnoissa. Finavia on tällä hetkellä – Ilmailulakiin perustuen ja valtioneuvoston nimeämänä – ainoa lennonjohtopalvelun tarjoaja Suomen lentoasemilla. Tämän lisäksi Mikkelin kunnallisesti operoima ja Seinäjoella säätiön operoima lentoasema tuottavat itse lentotiedotuspalvelua (AFIS). Finavia valmistelee lennonvarmistustoiminnan eriyttämistä omaksi yhtiökseen. Uusi yhtiö tulee toimimaan LVM:n omistajaohjauksessa valtion erityistehtäväyhtiönä, kun samaan […]

lue lisää

IP-hanke oli vuoden 2016 alussa pienellä tauolla, mutta kesällä 2016 ohjausryhmä päätti jatkaa hankkeen eteenpäin viemistä uudella projektiryhmällä. Uusi projektiryhmä aloitti elokuussa, päämääränään toteuttaa hankesuunnitelmaan kirjatut tavoitteet. Hankkeen vuonna 2014 aloittanut projektiryhmä oli tehnyt hyvää työtä hankkimalla paljon erilaista taustatietoa lentoliikenteestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, niinpä uudella miehityksellä on ollut hyvä jatkaa eteenpäin. Kesän ohjausryhmän […]

lue lisää

Alueellisen lentoliikenteen kehittämisessä kansainvälisen matkailun ja lentoliikenteen linkittämisellä on oleellinen rooli. Lentoliikenne on volyymibisnes, missä suuremmalla kalustolla lentäminen luo yleensä kustannussäästöjä, tiputtaa lentolippujen hintoja ja lisää kysyntää merkittävästi. Tästä johtuen väkiluvultaan pienissä ja harvaanasutuissa maissa incoming-matkailun merkitys lentoliikenteen kehittämisessä on oleellinen. Siksi matkailun välillinen merkitys koko yhteiskunnan ja talouden kehittymiselle nousee korkeaksi  –  kytkeehän lentoliikenne […]

lue lisää

IP-hankkeen ohjausryhmä lähti hakemaan selityksiä Pohjoismaiden erilaiselle kehitykselle Ruotsin Karlstadista ja Avinorin pääkonttorilta Oslosta toukokuussa 2015. Tässä blogitekstin toisessa osassa käsitellään Norjan lentoliikennettä yleisesti sekä Avinorilta opittuja asioita.

lue lisää

IP-hankkeen ohjausryhmä lähti hakemaan selityksiä Pohjoismaiden erilaiselle kehitykselle Ruotsin Karlstadista ja Avinorin pääkonttorilta Oslosta toukokuussa 2015. Tässä blogitekstin ensimmäisessä osassa käsitellään Ruotsin lentoliikennettä yleisesti sekä Karlstadista opittuja asioita. Ohjausryhmän jäseniä Karlstadin lentoaseman opasteen luona. Lentoasemat ja lennonvarmistus on vapautettu kilpailulle Ruotsissa Ruotsissa toimi pitkään vastaavanlainen lentoliikennemonopoli kuin Suomessa: lentoasemat omisti pääosin valtiollinen Ilmailulaitos (Luftfartsverket), jonka vastuulla oli myös […]

lue lisää